Bij de start van de derde sessie van de masterclass “Programmeren” bij De Wereldboom werd kort teruggeblikt op en gepraat over de eerste twee masterclasses.
Vervolgens kregen de kinderen uitleg over de “plugged” (“met knopjes”) computational thinking activiteiten deze dag masterclass sessie. Aan de hand van geprinte programmeerblokken konden de kinderen zien hoe ze programmeerblokken aan elkaar kunnen koppelen. Daarnaast ontdekten de kinderen dat je als je wilt dat een bepaalde instructie (algoritme) een aantal uitgevoerd wordt, je dit niet telkens opnieuw hoeft te programmeren, maar dat je gebruik kunt maken van “herhaal”.
Aansluitend gingen de kinderen (leeftijd vier tot en met twaalf jaar en een aantal kinderen van de taalschakelklas) met tabets, laptops en PC’s aan het werk met online programmeeropdrachten. De kinderen konden vooraf zelf een keuze maken of ze met meer “talige” opdrachten aan het werk wilden, of met opdrachten die minder een appèl op lees- en taalvaardigheid doen.
Een aantal allerjongste kinderen is in verband met de kortere spanningsboog na enige tijd overgestapt op een unplugged activiteit.
Gedurende deze derde sessie hebben de kinderen ervaring opgedaan met “programmeren met knopjes”, ze hebben ervaren dat het van belang is om precies te werken en ze hebben ervaring opgedaan met het werken met “herhaalblokken”.
Het was mooi om te zien dat de kinderen bij lastiger opdrachten samen overlegden over de opdrachten en ze ieder dan met de tips die ze elkaar bewust of onbewust gaven, er in slaagden de desbetreffende “puzzels” op te lossen.