Los woordzoekers op en leer over computational thinking en zoekalgoritmen.

Puzzels zijn een goede manier om computational thinking te ontwikkelen. Om woordzoekpuzzels snel op te lossen, helpt een algoritme.

Vraag kinderen voordat ze aan de woordzoeker beginnen na te denken over en op te schrijven hoe ze deze puzzel proberen op te lossen (algoritme). Dan gaan de kinderen hun algoritme uitproberen. Als de kinderen merken dat hun algoritme verbeterd moet worden, verbeteren ze hun algoritme en proberen ze het verbeterde algoritme uit.

Wat leren kinderen hiervan:

  • zoekalgoritmen (-instructies) bedenken, schrijven en uitproberen
  • decompositie (opdelen van een groot probleem (los de puzzel op) in deelproblemen)
  • computational thinking

Iedere woordzoekpuzzel kan voor deze computational thinking activiteit gebruikt worden, maar omdat het gaat over computational thinking is de link naar een woordzoeker met woorden die te maken hebben met computational thinking bijgevoegd: https://goo.gl/YdE5ze

De puzzel kan online gemaakt worden, maar het is ook mogelijk om de puzzel te printen.

De woorden in deze woordzoeker zijn horizontaal, verticaal of diagonaal (ook achterstevoren) verstopt. Zoek de begrippen die te maken hebben met computational thinking (en programmeren).

Vrij vertaald naar: https://teachinglondoncomputing.org/word-searches/

Bron voor de woorden die in de puzzel gebruikt zijn: https://maken.wikiwijs.nl/74282/Programmeren_in_het_PO#!page-1843082

Categorieën: Geen categorie