Digitale geletterdheid (waaronder computational thinking) maakt “meedoen” voor jong en oud(er) makkelijker zoals dat op deze website ook beschreven is in Over Computational Thinking & Het Fluoriet
Onze buurtvrouw zet zich met succes en veel plezier in om cliënten van Sensire vertrouwd te laten raken met digitale middelen zodat zij makkelijker “mee kunnen doen”. Zij doet dit door de cliënten één op één te begeleiden. In dit artikel vertelt Lucia over de redenen voor haar cliënten om digitaal geletterd te zijn of te worden.
Digitaal geletterd ben je, jong of oud(er), niet zomaar.
Paul Kirschner, professor pedagogische psychologie aan de Open Universiteit, pleit er voor dat we er niet op voorhand vanuit moeten gaan dat kinderen / jongeren digitaal geletterd zijn.
Het is overigens ook niet vanzelfsprekend dat iedere “oudere” volwassene een digitale analfabeet is.
Paul Kirschner vindt dat scholen de taak hebben om leerlingen goed bij te helpen bij de ontwikkeling in digitale geletterdheid. Met de komst van het nieuwe curriculum wordt deze opdracht ook vastgelegd.
Zie bijvoorbeeld ook dit artikel
Mocht ik (verder) kunnen helpen zodat u of anderen makkelijker mee kunnen doen op het gebied van computational thinking, laat het dan gerust weten.