In de voorjaarsvakantie verzorgden NatasUnik Lab (Natasja Hoekstra) en Het Fluoriet (Sandra Legters) voor het eerst samen aanbod in Winterswijk.

 

Zowel 4 als 7 maart waren we te gast bij speeltuinvereniging / wijkcentrum ’t Kreil, een unieke plek met een behoorlijk lange historie.

 

 

 

Op maandag 4 maart was de workshop “Braingames”.

Natasja had allerlei bord- en gezelschapsspellen meegenomen. Er werden een spellen gespeeld die een appèl deden op visueel onderscheidingsvermogen en geheugen in telkens wisselende situaties, op samenwerking en op logisch redeneren.

 

 

 

 

 

Na een korte pauze waarin er tijd was voor wat drinken en iets lekkers, werden er de door Sandra meegenomen spellen gespeeld waarbij er heel goed samengewerkt moest worden en strategisch inzicht, concentratie en vertrouwen in elkaar gevraagd werd.

 

 

 

Ondanks dat het aantal deelnemers (helaas) wat tegen viel, was het mede doordat er enthousiast meegedaan werd en het gezellig was toch een geslaagde middag.

 

 

 

 

Op donderdag 7 maart was de workshop Science Vloeistofmengsels en Computational Thinking Unplugged.

Nadat er voor de zekerheid en veiligheid een en ander uitgelegd was over waarvoor de materialen en (vloei)stoffen gebruikt mochten worden en de kinderen hun labjassen aan hadden, demonstreerde Natasja een aantal proefjes aan de hele groep. Terwijl Natasja deze proefjes voordeed, stelde ze vragen waarmee de kinderen tot nadenken over wat ze zagen werden aangezet.

Na deze introductie gingen de kinderen zelf aan de slag met de materialen en stoffen waarbij zij ook weer uitgedaagd werden om na te denken over, (zichzelf) vragen te stellen over en om een en ander uit te proberen (soms ook net anders dan de beschrijving van de proef aan gaf).

Van het uitproberen en maken van allerlei vloeistofmengsels hadden de kinderen wel zin in iets lekkers en iets te drinken gekregen.

Toen het koekje en de ranja op waren, was het tijd voor “Computational Thinking”.

Sandra legde eerst de bedoeling van de (spel)activiteiten uit en verdeelde daarna de kinderen in groepjes. Iedere groep startte bij een ander spel en na verloop van tijd werd er van spel gewisseld. Daar waar dat gepast was, werden kinderen uitgedaagd om de spellen in een moeilijker vorm te spelen.

Bij deze spellen werden de kinderen uitgedaagd om logisch na te denken, “fouten” op te sporen en op te lossen, strategisch inzicht gevraagd werd en ervaring opgedaan werd met het werken met computertaal.

Tot slot speelden de kinderen samen een van de spellen in estafettevorm.

 

Aan het einde van de middag, bij het weg gaan, kregen alle kinderen een certificaat als herinnering aan deze middag.

 

Het was erg fijn om met deze zeer gemotiveerde en “nieuwsgierige” kinderen samen te werken.

We vonden het natuurlijk ook erg leuk om na afloop de positieve reacties van ouders en kinderen te horen en om nadien ook nog een mail van ouders te ontvangen met het verzoek om op de hoogte gehouden te worden over onze toekomstige activiteiten.

Wij ervaren dit allemaal als een groot compliment; hartelijk dank daarvoor!

 

Ook geïnteresseerd in soortgelijk of ander aanbod van NatasUnik of van Het Fluoriet? Neem gerust contact op en/of houd onze websites in de gaten en/of volg ons op sociale media.

Categorieën: Geen categorie