Half mei gingen de basisscholen deels weer open en begin juni mochten alle basisschoolkinderen weer naar school. Muziek & KunstWijs stuurde aan alles basisscholen in Berkelland een taart om het personeel te laten weten dat er ook in de corona periode aan hen gedacht werd.

Bij deze taart was een brief gevoegd met een aantal mogelijke extra kunst/culturele activiteiten voor iedere school, waarbij er uiteraard rekening gehouden wordt met de regels van RIVM en het beleid van de school.

“Programmeren voor de allerkleinsten in de buitenlucht” was een van de mogelijkheden die de scholen aangeboden werd en ik mocht dit vanuit Het Fluoriet op de Tormijnschool in Noordijk en de Daltonschool Sint Joris in Borculo uitvoeren.

Op verschillende plekken heb ik inmiddels al eens aanbod voor computational thinking verzorgd, maar de buitenlucht was wat dat betreft wel nieuw voor mij en dat zorgde er voor dat ik ook andere mogelijkheden dan anders moest en vooral kon gaan benutten.

Rekening houdend met de leeftijd van de kinderen en die (meestal) de behoefte hebben om lekker te bewegen, bedacht ik een aantal activiteiten die daaraan tegemoet kwamen.

De kinderen gingen op verschillende manieren bewegend aan de slag met algoritmen en voorwaarden en daarnaast kwamen diverse begrippen en diverse kleuren ook aan bod terwijl ze goed samenwerkten.

Hoewel de aanleiding om buiten met computational thinking bezig te zijn alles behalve positief is, vond ik het wel erg leuk om nieuwe werkvormen te bedenken waar de kinderen (net als de leerkrachten 😉 ) van genoten en van leerden.

Dit bewijst ook maar weer dat beginnen met computational thinking niet per definitie afhankelijk is van de beschikbaarheid van devices of robots én ook te doen is voor (jonge) kinderen!

 

 

Categorieën: Geen categorie