In de eerste volle week van maart was het kick off event voor het Erasmusplusproject “Creative Coding” in Graz (Oostenrijk).

Het project is bedoeld om leerlingen op een creatieve manier de basis van computational thinking te leren. De leerlingen maken een eigen ontwerp, programmeren dit, sturen hun programma naar een borduurmachine en dragen vervolgens hetgeen ze zelf gemaakt hebben.

Als partners BRG Kepler (Oostenrijk), Vilniaus Trakų Vokės gimnazija (Litouwen), Bits4Kids (hoofdaanvrager)(Oostenrijk) en Het Fluoriet willen we leerlingen laten zien dat programmeren een tool kan zijn om materialen te upcyclen.

Tijdens het kick off event dat voornamelijk bij de BRG Kepler school in Graz plaatsvond had als doel elkaar als projectpartners te ontmoeten en om over het project te leren.

Het waren goed gevulde en gezellige dagen met diverse interessante activiteiten en gezamenlijke leerervaringen.

Op de eerste dag kwamen we voor het eerst bij elkaar. Bits4Kids presenteerde de in het kader van het project te nemen stappen. Daarna maakten we zelf kennis met het proces van ontwerpen, programmeren en borduren met een borduurmachine. ’s Avonds hebben we genoten van een heerlijk diner in een restaurant dat o.a. streekgerechten serveert.  

 

 

De tweede dag startten we op de school met de leerlingen. Docenten van Bits4Kids verzorgden de les

waarbij de leerlingen leerden hoe zij een “handig” patroon konden ontwerpen en hoe zij met de app Embroidery Designer hun ontwerp om konden zetten in een programmeerproject. De projectpartners werkten samen met de leerlingen om zo hun borduurontwerp over te zetten op een werkblad met een assenstelsel. Die avond waren we bij een van de mensen van Bits4Kids thuis uitgenodigd en verzorgden we samen de diverse streekgerechten die waar we terwijl we de plannen voor de volgende dagen bespraken van genoten hebben. 

 

Donderdag, de derde dag, gaf de directeur van de BRG Kepler ons een rondleiding door de school terwijl over de bijzonderheden en mogelijkheden van/op de school vertelde. Na de rondleiding was de vervolgles waarbij we waar nodig de leerlingen bij hun programmeeropdrachten hielpen en waarbij de eerste ontwerpen van de leerlingen geborduurd werden met de borduurmachine.

’s Middags was er een interessante en leuke stadswandeling voor de projectpartners. ’s Avonds was er een heel bijzonder programma onderdeel: we waren uitgenodigd in de sterrenwacht van de school (welke school heeft nu eigen sterrenwacht?). Een van de medewerkers van de school liet ons (mee)genieten van de mogelijkheden van deze sterrenwacht. Wat was deze man bevlogen!

De laatste dag als projectpartners samen draaide om het met de leerlingen voltooien van de borduurprojecten en het gezamenlijk met een goed gevoel terug- en vooruitblikken.

Behalve de direct project gerelateerde uitwisseling van een en ander, vond ik het ook zeer interessant om te horen en zien over zowel het Litouwse en Oostenrijkse (voortgezet) onderwijs.

Na de gezamenlijke lunch ging ieder zijn / haar eigen weg. De Litouwse collega’s startten met hun terugreis en de Oostenrijkse collega’s gingen verder met hun “gewone” werk.

 

Ik heb gebruik gemaakt van het fantastische weer en de toerist uitgehangen. Bij toeval kwam ik op de Schlossberg in de buurt van de Grazer Uhrturm een stadsgids in ruste tegen die me allerlei wetenswaardigheden over deze berg, de stad en het slot vertelde.

Je zult maar geluk hebben 🙂

De vrijdag was de dag waarop ik weer naar Nederland zou vertrekken, ware het niet dat sneeuwval in NEDERLAND dat verhinderde. Na nog een nacht extra in Graz, een tussenlanding met overstap in Wenen en een vlucht met prachtig uitzicht over ons besneeuwde land kwam ik zeer geïnspireerd en voldaan weer thuis.

Meer weten over dit project? Bekijk dan de project pagina.

Categorieën: Geen categorie