Aan het begin van de voorlopig laatste sessie van de masterclass “Programmeren” op 12 april bij De Wereldboom keken we terug naar de eerste masterclasses en de kinderen kregen uitleg over de “plugged” (“met knopjes”) computational thinking activiteiten van deze masterclass sessie.
Alle kinderen gingen aan de slag met een kennismakingsopdracht voor programmeren in een online programmeeromgeving. De kinderen (leeftijd vier tot en met twaalf jaar en een aantal kinderen van de taalschakelklas) konden zelf een keuze maken of ze met meer “talige” opdrachten aan het werk wilden, of met opdrachten die minder een appèl op lees- en taalvaardigheid doen.
De kinderen die startten met de “taliger” opdrachten kregen een soort handleidinkje met tips en uitleg om een eerste ervaring op te kunnen doen met deze programmeeromgeving. De kinderen andere kinderen kregen kaarten waarop de “instructie” meer in pictogramvorm werd weergegeven. De kinderen die met de “taliger” opdrachten aan het werk gingen gebruikten daar laptops en PC’s voor en de andere kinderen gebruikten tabets.
Omdat de spanningsboog bij de kinderen varieert, was er ook een unplugged activiteit voorbereid waarmee twee kinderen na verloop van tijd ook aan het werk gingen.
Gedurende deze laatste sessie hebben de kinderen iets meer ervaring opgedaan met “programmeren met knopjes”, ze hebben in een iets “vrijere” omgeving aan de hand van het boekje of aan de hand van de kaarten zelf hun eerste programma geschreven.
Een aantal kinderen begon eerst zonder de kaarten of het boekje te raadplegen, maar zij merkten dat ze deze niet voor niets hadden gekregen. Na de eerste kleine “hobbeltjes” te hebben overwonnen, waren de kinderen geconcentreerd en gemotiveerd enthousiast aan het werk.
De meeste kinderen vonden het jammer dat er niet langer aan deze opdracht gewerkt kon worden en dat de masterclass afgelopen was.
Aan het eind van de les ontving ik nog een fleurige attentie. Zie: https://hetfluoriet.nl/2018/04/12/cadeautje-bij-voorlopig-laatste-masterclass/